مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نکاتی در رابطه با مطالبه و یا بخشش مهریه

نکاتی در رابطه با مطالبه و یا بخشش مهریه

مهریه یا به بیان دین اسلام صداق از حقوقی است که به موجب عقد نکاح به زوجه(زن) اختصاص داده می شود ماده ق1082 قانون مدنی در این باره بیان می کند: به محض انعقاد عقد نکاح زن مالک مهر می شود و توان این را دارد که هر تصرفی را که بخواهد در آن بنماید.

همانطور که در متن ماده می بینیم به محض این که عقد نکاح میان زوجین واقع می گردد زن می تواند در مال خود یا همان مهریه تصرف داشته باشد و هیچ چیزی هم نمی تواند مانع از این مالکیت شود.

اما در عمل زیاد اتفاق می افتد که موقع طلاق، زوجه مهریه را مطالبه می کند، اما زوجه از زمانی که عقد منعقد شود تا هر زمان که بخواهد می تواند مهریه را مطالبه کند.

باید به این نکته نیز توجه شود که دلایلی همچون داشتن رابطه نامشروع، نشوز زوجه، عدم تمکین یا هر عملی که باعث می گردد زوج درخواست طلاق دهد مانع این نمی شود که زن مهریه را دریافت نکند و مستحق دریافت نباشد.البته این نکته را نیز باید در خاطر داشته باشید که در بعضی از موارد مرد معاف می گردد از پرداخت مهریه و زن مستحق دریافت مهریه نیست.


مهریه و انواع آن

لازمه ی صحت عقد موقت تعیین مهریه است. این مقرره در نکاح دائم لازم و ضروری نمی باشد و اگر در عقد نکاح دائم مهریه تعیین نشده باشد عقد صحیح است و باطل نمی شود. پس با این توضیح متوجه می شویم که اگردر زمان انعقاد عقد نکاح دائم مهریه تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می توانند بعد از عقد هم مهریه تعیین کنند. پس بسته به این که در زمان عقد مهریه تعیین شده باشد یا نه منقسم می شود به مهرالمسمی، مهرالمثل، مهرالمتعه در رابطه با نحوه گرفتن و پرداخت مهریه در قانون تقسیم می شود به عندالمطالبه و عندالاستطاعه که این دو با یکدیگر متفاوت اند و احکام مختص خود را دارد.


چگونگی دریافت مهریه

اولین مرحله در دریافت مهریه : صحبت با زوج است که به صورت دوستانه مهریه را پرداخت کند.

در شرایطی که زوجین با یکدیگر اختلاف زیادی دارند و در مواردی نیز جدا از هم زندگی می کنند منتفی است

مرحله دوم: دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه داده می شود و یا درخواست صدور اجرائیه از دفتر ازدواجی که نکاح را ثبت کرده نموده می شود. ویا هر دو را باهم درخواست می کنند طرفین.


نکاتی که در زمان بخشش مهریه باید به آن توجه کرد

1-   برای بخشیدن مهریه نیازی به مراجعه به دادگاه نیست چرا که بذل مهریه میتواند به موجب سند عادی و رسمی باشد

2-  هم به موجب سند رسمی و هم به موجب سند عادی بخشش مهریه به نفع مرد است

3- بخشیدن مهریه که روی کاغذ عادی و به صورت دست نویس است باعث عدم اعتبار بذل مهریه و امکان رجوع از بخشش نیست

4-  اگر به موجب سند رسمی باشد و در دفتر خانه ثبت شده باشد دختر خانه اسناد رسمی بعد از ثبت بخشش مهریه نامه ای به دختر ثبت ازدواج که زوجین در آنجا نکاح را ثبت کردند می فرستد تا در سند ازدواج هم ثبت شود.

5-  بخشش مهریه نیاز به اذن پدر ندارد

بخشش مهریه به سه صور ممکن است :

1-   هبه معوض

2-  هبه غیر معوض

3- ابراء

برای دانلود اپلیکیشن حقوقی مناسب جهت مشاوره کلیک کنید


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده