بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بررسی چک بلامحل در قوانین ایران

بررسی چک بلامحل در قوانین ایران

چک در قانون تجارت ایران باید نقدی و بدون داشتن وعده صادر بشود زیرا چک را همانند اسکناس میدانند. با خود میگویید پس این چک هایی که با وعده های ماهانه و یا سالانه صادر می شود چیست؟ قانون صدور چک این امکان را داده که برگه چک را با وعده صادر کنند. امروزه چک هایی با وعده یک روزه هفته ای ماهانه و سالانه را در بازار میتوانید ببینید.و صادر کردن این چک های وعده دار جرم نیست و مجازاتی هم نخواهد داشت.

اما این وعده هایی که در چک ها نوشته شده مشکلات زیادی را به همراه دارد از جمله مشکلاتی که میتوان به صورت خیلی زیاد در جامعه ببینیم تعداد چک های برگشتی است زمانی که دارنده چک به بانک مراجعه می کند و با عدم موجودی روبرو می شود.

نکته ای که باید به آن توجه زیادی داشته باشید این است که زمان و وعده ای که در چک نوشته شده را فراموش نکنیم و در زمان قانونی چک به بانک برای وصول مبلغ مراجعه کنیم اگر شما چکی دارید که چک بلامحل است باید این نکته را به یاد داشته باشید که فقط و فقط دو ماه فرصت تا آن را برگشت بزنید. درست است که در قانون صدور چک روی شش ماه تاکید زیادی دارد و فقط عدد شش ماه را در قانون می بینیم اما در عمل برای انجام کارهای برگشت زدن چک دوماه فرصت دارید.پس زمان را از دست ندهید.

برگشت زدن یعنی شکایت؟؟؟؟

برگشت زدن چک به معنی این نیست که شما شکایت کرده اید بلکه تازه شروع ماجرا است بعد از برگشت زدن چک و گرفتن برگه برگشتی چک شما شش ماه فرصت دارید تا در مراجع قضایی شکایت خود را ثبت کنید در غیر این صورت یعنی ثبت نکردن شکایت در شش ماه دریافت مبلغ چکتان بسیار دشوار می شود.

مجازات چک برگشتی در قانون

آهسته تر بروید تا سریع تر برسید! مطلب مرتبط آهسته تر بروید تا سریع تر برسید!

جالب است این نکته را به یاد داشته باشید که قانون چک بلامحل را جرم میدارد و برای آن مجازاتی نیز در نظر گرفته اما باید شرایط چکی که بلا محل است و چکی که جنبه کیفری پیدا میکند را در قانون مطالعه کنید تا باعث اشتباه نشود.


چک حقوقی

اکثر ما فکر می کنیم چک حقوقی یا بهتر بگوییم مهلت شکایت کیفری آن به پایان می رسد فاقد اعتبار است و ارزشی ندارد. اما اینگونه نیست درست است که جنبه کیفری را ندارد چک و نمی توان صادر کننده را از نظر کیفری تعقیب و مجازات کرد اما می توانیم اموال و دارایی صادر کننده چک را به وسیله دستور دادگاه توقیف کنیم و دادگاه حکم به پرداخت مبلغ چک خواهد داد. مگر این که ثابت شود طلبی در میان نبوده .


برای دانلود اپلیکیشن حقوقی مناسب و انتخاب آن کلیک کنید

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده